Projekt „Cyfrowe narzędzia do edukacji obywatelskiej” – startujemy z nową inicjatywą ogólnopolską!
Z ogromną radością informujemy, że Fundacja Edukacja i Wsparcie otrzymała dofinansowanie w wysokości 449 956,00 zł ze środków Ministerstwa Edukacji na realizację ogólnopolskiego projektu pn. „Cyfrowe narzędzia do edukacji obywatelskiej”. Projekt realizowany jest w ramach programu „Młodzi obywatele” 2025.
Cel projektu
Głównym celem projektu jest rozwój kompetencji obywatelskich, medialnych i cyfrowych wśród dzieci i młodzieży z całej Polski poprzez wykorzystanie nowoczesnych, interaktywnych narzędzi edukacyjnych. Projekt zakłada nie tylko budowanie świadomości obywatelskiej, ale również kształtowanie umiejętności krytycznego myślenia, współpracy i zaangażowania społecznego.
Co powstanie w ramach projektu?
W okresie od 1 sierpnia do 31 grudnia 2025 r. opracujemy i udostępnimy trzy nowoczesne aplikacje edukacyjne:
-
„Symulacja Sejmu” – aplikacja edukacyjna, która umożliwia uczniom odtworzenie procesu legislacyjnego w formie symulacji parlamentarnej. Użytkownicy będą tworzyć kluby poselskie, projektować ustawy, debatować i głosować – wszystko w interaktywnej, angażującej formule.
-
„FakeNews Buster” – gra i platforma edukacyjna rozwijająca odporność na dezinformację. Gracze wcielą się w rolę „detektywów informacyjnych”, którzy analizują i oceniają wiarygodność informacji, ucząc się jednocześnie rozpoznawania manipulacji medialnych.
-
„Lokalni Bohaterowie” – aplikacja storytellingowa, dzięki której uczniowie tworzyć będą cyfrowe opowieści o lokalnych liderach, społecznikach i wolontariuszach, budując tym samym świadomość roli jednostki w społeczeństwie obywatelskim.
Każda z aplikacji będzie:
-
bezpłatna,
-
dostępna online oraz mobilnie,
-
zgodna ze standardem dostępności WCAG 2.1,
-
możliwa do wykorzystania zarówno w szkole, jak i podczas nauki zdalnej.
Dla kogo?
Projekt ma charakter ogólnopolski i skierowany jest do:
-
uczniów szkół podstawowych i ponadpodstawowych, w tym uczniów z niepełnosprawnościami,
-
nauczycieli historii, wiedzy o społeczeństwie, edukacji medialnej oraz wychowawców,
-
rodziców i opiekunów wspierających rozwój kompetencji społecznych młodego pokolenia.
Co jeszcze oferujemy?
-
12 gotowych scenariuszy lekcji i materiałów dydaktycznych dla nauczycieli (po 4 do każdej aplikacji),
-
60 interaktywnych elementów edukacyjnych: quizy, symulacje, nagrania, zadania aktywizujące,
-
możliwość korzystania z aplikacji również offline,
-
moduły dla nauczycieli: edytory scenariuszy, generatory raportów aktywności uczniów, baza wartości obywatelskich.
Dlaczego to ważne?
Projekt odpowiada na realne potrzeby edukacyjne młodych ludzi, w tym:
-
niski poziom wiedzy o funkcjonowaniu instytucji publicznych i UE,
-
trudność w rozpoznawaniu wiarygodnych źródeł informacji,
-
ograniczoną dostępność narzędzi edukacyjnych przeciwdziałających dezinformacji,
-
potrzebę angażowania uczniów poprzez narzędzia cyfrowe, grywalizację i storytelling.
Kto realizuje projekt?
Projekt realizowany jest przez zespół Fundacji Edukacja i Wsparcie we współpracy z doświadczonymi programistami, grafikami UX/UI, ekspertami ds. AI oraz edukatorami. Całość działań nadzoruje doświadczony zespół projektowy z udokumentowanym dorobkiem w edukacji obywatelskiej, medialnej i cyfrowej.
Finansowanie
Całkowita wartość projektu: 499 956,00 zł, w tym:
-
dotacja z budżetu państwa: 449 956,00 zł,
-
wkład własny Fundacji: 50 000,00 zł.