Projekt „Cyfrowe narzędzia do edukacji obywatelskiej” – startujemy z nową inicjatywą ogólnopolską!

Z ogromną radością informujemy, że Fundacja Edukacja i Wsparcie otrzymała dofinansowanie w wysokości 449 956,00 zł ze środków Ministerstwa Edukacji na realizację ogólnopolskiego projektu pn. „Cyfrowe narzędzia do edukacji obywatelskiej”. Projekt realizowany jest w ramach programu „Młodzi obywatele” 2025.

Cel projektu

Głównym celem projektu jest rozwój kompetencji obywatelskich, medialnych i cyfrowych wśród dzieci i młodzieży z całej Polski poprzez wykorzystanie nowoczesnych, interaktywnych narzędzi edukacyjnych. Projekt zakłada nie tylko budowanie świadomości obywatelskiej, ale również kształtowanie umiejętności krytycznego myślenia, współpracy i zaangażowania społecznego.

Co powstanie w ramach projektu?

W okresie od 1 sierpnia do 31 grudnia 2025 r. opracujemy i udostępnimy trzy nowoczesne aplikacje edukacyjne:

  • „Symulacja Sejmu” – aplikacja edukacyjna, która umożliwia uczniom odtworzenie procesu legislacyjnego w formie symulacji parlamentarnej. Użytkownicy będą tworzyć kluby poselskie, projektować ustawy, debatować i głosować – wszystko w interaktywnej, angażującej formule.

  • „FakeNews Buster” – gra i platforma edukacyjna rozwijająca odporność na dezinformację. Gracze wcielą się w rolę „detektywów informacyjnych”, którzy analizują i oceniają wiarygodność informacji, ucząc się jednocześnie rozpoznawania manipulacji medialnych.

  • „Lokalni Bohaterowie” – aplikacja storytellingowa, dzięki której uczniowie tworzyć będą cyfrowe opowieści o lokalnych liderach, społecznikach i wolontariuszach, budując tym samym świadomość roli jednostki w społeczeństwie obywatelskim.

Każda z aplikacji będzie:

  • bezpłatna,

  • dostępna online oraz mobilnie,

  • zgodna ze standardem dostępności WCAG 2.1,

  • możliwa do wykorzystania zarówno w szkole, jak i podczas nauki zdalnej.

Dla kogo?

Projekt ma charakter ogólnopolski i skierowany jest do:

  • uczniów szkół podstawowych i ponadpodstawowych, w tym uczniów z niepełnosprawnościami,

  • nauczycieli historii, wiedzy o społeczeństwie, edukacji medialnej oraz wychowawców,

  • rodziców i opiekunów wspierających rozwój kompetencji społecznych młodego pokolenia.

Co jeszcze oferujemy?

  • 12 gotowych scenariuszy lekcji i materiałów dydaktycznych dla nauczycieli (po 4 do każdej aplikacji),

  • 60 interaktywnych elementów edukacyjnych: quizy, symulacje, nagrania, zadania aktywizujące,

  • możliwość korzystania z aplikacji również offline,

  • moduły dla nauczycieli: edytory scenariuszy, generatory raportów aktywności uczniów, baza wartości obywatelskich.

Dlaczego to ważne?

Projekt odpowiada na realne potrzeby edukacyjne młodych ludzi, w tym:

  • niski poziom wiedzy o funkcjonowaniu instytucji publicznych i UE,

  • trudność w rozpoznawaniu wiarygodnych źródeł informacji,

  • ograniczoną dostępność narzędzi edukacyjnych przeciwdziałających dezinformacji,

  • potrzebę angażowania uczniów poprzez narzędzia cyfrowe, grywalizację i storytelling.

Kto realizuje projekt?

Projekt realizowany jest przez zespół Fundacji Edukacja i Wsparcie we współpracy z doświadczonymi programistami, grafikami UX/UI, ekspertami ds. AI oraz edukatorami. Całość działań nadzoruje doświadczony zespół projektowy z udokumentowanym dorobkiem w edukacji obywatelskiej, medialnej i cyfrowej.

Finansowanie

Całkowita wartość projektu: 499 956,00 zł, w tym:

  • dotacja z budżetu państwa: 449 956,00 zł,

  • wkład własny Fundacji: 50 000,00 zł.